Route 66 - lyhyt oppimäärä: Matkan suunnittelu

Route 66 | Illinois | Missouri | Kansas | Oklahoma | Texas | New Mexico | Arizona | Kalifornia | Aikataulu

Periaatteessa nämä vinkit ovat yleisellä tasolla käytettävissä minkä tahansa matkan suunnittelussa, mutta osa liittyy nimenomaan Chicagon ja Los Angelesin välisen roadtripin suunnitteluun.


Matkaseuran valinta

Tästä on syytä aloittaa. Valinta ei ole aina ihan itsestäänselvä. En ole asiaa kauheasti ajatellut, koska meille pariskuntana matkustaminen on luonnollinen valinta ja olemme sitä tehneet jo pitkään. Kuitenkin kaveriporukassa, tai myös lyhytikäisemmän parisuhteen kesken, kannattaa asiaa pohtia. Jos kokemusta yhdessä matkustamisesta ei ole, voi edessä olla yllätyksiä. Vastoinkäymisten kasaantuessa kaikkien ollessa väsyneitä ja nälkäisiä, voi kanssamatkustajista löytyä ihan uusia puolia, eivätkä ne aina ole positiivisia.

Lähtöpaikan valinta

Minä olen jotenkin aina mieltänyt Route 66:n vievän Chicagosta Los Angelesiin. Ehkä tähän on syynä mm. Steinbeckin romaani Grapes of Wrath (suom. Vihan hedelmät) sekä monet tv-dokumentit. Yleensä tuo reitti kuljetaan juuri tuohon suuntaan. Mutta kukaan ei siihen pakota. Joissain tapauksissa voi jopa olla kätevämpää edetä käänteisesti. Etenkin alkukesästä sää voi olla suosiollisempi Kaliforniassa, mutta matkan edetessä kesä ehtii koittaa jo pohjoisemmassakin.

Tämä on siis ensimmäinen valinta. Haluaako tien kulkea Chicagosta Los Angelesiin vai toisin päin. Yksi vaihtoehto on myös vain jonkin tietyn lyhyemmän etapin kulkeminen jompaan kumpaan suuntaan. Ilmeisesti amerikkalaiset itse suosivat tätä mallia, varmasti lyhyistä lomistaan johtuen. Suomalaisella kesälomalla koko reitin hoitaa kohtalaisen mallikkaasti ja jääpä siinä vähän aikaa katsella maisemiakin.

Yksi Los Angelesista aloittamisen puolesta puhuva tekijä on ehkä hieman yllättäen vuokra-auton hinta. Chicago on USA:n kalleimpien autonvuokrauspaikkojen listalla sijalla 13, kun Los Angeles on samalla listalla vasta sijalla 46. Keskimääräisen päivävuokran ero näiden kahden kaupungin välillä on yli 46%, mitä voi pitää jo varsin merkittävänä. Tiedot ovat vuodelta 2014 olevasta tutkimuksesta.

Tuo hintaero kuulosti aika kovalta, joten päätin tutkia asiaa tarkemmin. Kokeilin hakea Hertzin sivuilta pientä autoa ajalle 1.-30.6. sekä Chicagosta Los Angelesiin että toisin päin. Ensin mainitusta maksettavaa kertyi $1653,98 ja jälkimmäisestä $952,03. Ero oli noin 42%. Tätäkin valintaa kannattaa siis oikeasti miettiä. Lyhyemmälläkin aikajänteellä vaihtamalla kulkusuuntaa pystyy säästämään helposti vähintään polttoainekustannusten verran. Me kun maksoimme liki 10000 kilometrin matkalla polttoaineista noin $216.

Jos kuitenkin lähdet liikkeelle Chicagosta, kannattaa harkita mistä haluat auton vuokrata. Vaihtoehtoina ovat kaupungin lentokentät O'Hare ja Midway sekä keskusta. Keskustasta vuokratessa hinta on muutaman prosentin edullisempi  kuin lentokentältä varattuna. Riesana on toki keskustan ruuhkainen liikenne. Lentokentistä Midway on O'Harea edullisempi. Asiaa tutkiessani ero oli jopa 46%, mikä kuulostaa aika erikoiselta. Tämä saattoi kuitenkin olla jokin erikoistilanne, sillä muutoin noin suurta eroa on vaikea käsittää. Midway kuitenkin sijaitsee Route 66 -matkan kannalta paremmassa paikassa, jos et välttämättä halua aloittaa aivan sieltä virallisesta alkupisteestä.


Suosikkikohteiden valinta

Ennen varsinaisen reitin valintaa kannattaa listata kaikki ne paikat, jotka haluaa ehdottomasti nähdä. Näiden jälkeen moni muu ratkaisu on helpompi tehdä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kaikkea ei ehdi koskaan nähdä. Listalle nostamiinsa paikkoihin ei kannata siis kiintyä liikaa. Uhrauksia on edessä väistämättä.

Netti on hyvä tietolähde. Jenkki-roadtripin tarpeisiin roadtrippers.com on hyvä lähtökohta. Minä myös tykkään kovasti ihan perinteisistä matkaopaskirjoista. Olen Lonely Planetien suurkuluttaja. Jos kirjoja ei halua ostaa itselleen, voi niitä lainata kirjastosta. Ainakin pääkaupunkiseudun kirjastoissa on mahtava valikoima matkaoppaita, jotka saa varauksen kautta kuljetettua omaan lähikirjastoon ihan ilmaiseksi. Vaikka ostelen oppaita myös omaksi, käytän paljon kirjastonkin palveluja. Etenkin uusiin potentiaalisiin matkakohteisiin tutustuessa on hyvä päästä esikatselemaan materiaalia ennen varsinaista matkapäätöstä.

Lentojen varaaminen

Lentojen varaamisessa olen ehkä yksi huonoimmista neuvojista. Siksi ajattelinkin lähinnä antaa muutaman hyvän linkin asian paremmin osaavien ohjeisiin. Minä yleensä vain valitsen mahdollisimman nopsan yhteyden, enkä jaksa kytätä hintoja ihan valtavasti. Toki yritän valita sen edullisimman kuitenkin. Ihan edullisin menee yleensä ohi suun jo siksi, että en suostu ottamaan muuta kuin suoran yhteyden, jos sellainen on tarjolla. Helppoudesta joutuu aina vähän maksamaan. Säästeliäämmällä olisi varaa matkustaa enemmän.

Rantapallo: Näin nappaat halvat lentoliput
Lentodiilit: Miten löytää halvat lennot?
Tarinoita maailmalta: Milloin kannattaa varata lennot?
Kerran elämässä: Näin löydät halvat lennot

Auton valinta

Lentojen lisäksi auto kannattaa ehdottomasti varata etukäteen. Suosittuina aikoina hinnat voivat nousta ja pahimmillaan autot voivat loppua kesken.

Auton valinta on aina kompromissi. Ihan paras olisi tietysti urheilullinen avoauto, joka on bensapihi, johon mahtuvat kaikki matkustajat ja tavarat, ja joka on turvallinen, eikä maksa juuri mitään. Koska tämmöistä ei kuitenkaan ole vielä keksitty, on tyydyttävä johonkin muuhun.

Minä olen aina lähtenyt käytännöllisyys edellä. Meitä on vain kaksi matkustajaa, mutta meillä on aina kaksi isoa matkalaukkua ja käsimatkatavarat päälle. Mielestäni matkatavarat olisi hyvä saada piiloon auton tavaratilaan, jotta auton voisi huoletta jättää parkkipaikalle pienten väliseikkailujen ajaksi. Nämä vaatimukset aiheuttavat sen, että avoautot jäävät muille. Kun auton katon laskee alas, mahtuu tavaratilaan ehkä juuri ja juuri ne käsimatkatavarat. Toisaalta olen pitänyt perustylsän näköistä autoa myös turvallisuustekijänä. Eiköhän se rosmo yritä mieluummin murtautua siihen hienoon autoon kuin tavalliseen katumaasturiin.

Majoituksen varaaminen

Tässä kohtaa kannattaa miettiä haluaako varata majoituksensa etukäteen vai lähteä mieluummin liikkeelle vapaammin. Ainakin ensimmäinen yö kannattaa kuitenkin varata valmiiksi, vaikka muutoin tarkoitus olisikin edetä fiiliksen mukaan, ihan jo pelkästään pitkän lennon ja aikaeron aiheuttaman väsymyksen vuoksi. Kohtalaisen käteväähän se on majapaikasta käsin etsiä netistä seuraavan yön majoitus.

Minä, suunnittelija kun olen, teen varaukset yleensä etukäteen niin, että niissä on täysi perumisoikeus. Suosin ihan viime hetkeen asti peruutuksen sallivia hotelleja, mutta ajoittain olen tästä joutunut joustamaan. Muutamia kertoja olemme matkalla peruneet tehtyjä varauksia suunnitelmien muuttuessa, mutta pääosin alkuperäiset varaukset ovat pitäneet. Joissain kohteissa etukäteisvaraaminen on ainoa tapa varmistaa yösija. Esimerkiksi joidenkin suosittujen kansallispuistojen läheisyydessä ei mattimyöhäisille ole majoitusta tarjolla.

Pyykinpesu

Pitemmällä matkalla vastaan tuleviin käytännön asioihin kuuluu myös pyykinpesu. Jossain vaiheessa puhtaat vaatteet vain loppuvat kesken. Jos tarkoitus ei ole ostaa uusia vaatteita tilalle, on pesulan etsintä väistämättä edessä.

Hotellien pesulapalvelut tulevat kyseeseen vain, jos lompakossa on varaa pohjattomasti. Seuraava vaihtoehto on fluff & fold -palvelua tarjoava pesula, josta pyykit saa yleensä yhdessä arkipäivässä valmiiksi viikattuina. Jos aikataulu tai budjetti eivät tätä salli, tulee kyseeseen seuraavaksi joko erillinen itsepalvelupesula tai majapaikan kolikkokoneet. Jenkeissä itsepalvelupesuloila löytyy miltei kylästä kuin kylästä ja etenkin motelleissa kolikkokoneet tyypillisesti löytyvät. Asia kannattaa tarkistaa etukäteen majapaikan nettisivuilta. Itsepalvelupesulavaihtoehdon osalta kannattaa googlailla hieman paikallista tarjontaa yllätysten välttämiseksi.

Lisää vinkkejä

Matkailualan ammattilaisen vinkkejä matkan varaamiseen löydät täältä:

Tarinoita maailmalta: Suuri säästöpostaus

Olen kirjoittanut erillisen juttusarjan, jossa on pieniä vinkkejä USA:ssa matkaaville. Linkit näihin löytävät tästä:

Kolme USA-vinkkiä: hotelliketjuja
Kolme USA-vinkkiä: autoilu
Kolme USA-vinkkiä: ruokailu tien päällä
Kolme USA-vinkkiä: vaateostoksia

Oppaan seuraavissa osissa keskityn reitin varrelle osuviin nähtävyyksiin osavaltioittain. Olen myös yrittänyt rakentaa jokaisen osavaltion Route 66 -reitistä jonkinlaisen kartan. Karttani eivät koskaan ole koko totuus, vaan vain yksi vaihtoehtoinen tapa edetä. Lopuksi vielä annan muutamia ehdotuksia reitin jakamisesta kahdesta neljän viikon pituiselle matkalle.

Ei kommentteja