Route 66 - lyhyt oppimäärä: Illinois


Route 66:n toinen päätepiste sijaitsee Illinoisin osavaltion Chicagossa. Useille tämä on se alkupiste, josta lähdetään liikkeelle kohti Los Angelesia. Varsinainen tien pää sijaitsee siellä ihan keskellä kaupunkia, Loopin apueella, E Adams Streetin ja Michigan Avenuen kulmauksessa lähellä Art Instituten taidemuseota. Paikka on merkattu kyltillä, joten se on helppo löytää. Me kävimme kyllä tuon lähtöpisteen katsomassa, mutta auton otimme allemme kuitenkin lentokentältä, koska en halunnut menettää hermojani Chicagon ruuhkissa heti alkumatkasta.


Chicagon jälkeen alkaa loputon maaseutu. Ajoittaisia pikkukaupunkeja lukuun ottamatta maiseman vaihtelu rajoittuu maissi- ja soijapapupeltojen vuorotteluun. Maissi kasvaa kesän myöstä korkeaksi, soija pysyttelee matalalla. Eli on niitä korkeita vihreitä ja sitten on niitä matalia vihreitä.

Reitti

Kannattaa heti aluksi huomioida, että historiallinen tie 66 ei ole vain yksi selkeä reitti pisteestä A pisteeseen B. Tien reititystä on muutettu useita kertoja sen olemassaolon aikana ja osa näistä vaihtoehdoista on jo ehditty poistaa käytöstä tien lakkauttamisen jälkeen. Illinoisin osavaltiossa tilanne on monta muuta reitin varren osavaltiota parempi, sillä monin paikoin tarjolla on useampiakin eri aikakausien reittejä, jotka kaikki ovat ajettavassa kunnossa. Reitit on myös merkitty ruskein liikennemerkein, joita seuraamalla periaatteessa tarkkasilmäinen kuljettaja pysyy oikealla tiellä.


Hahmottelin Google Mapsin avulla yhden vaihtoehtoisen Route 66 -reitin Illinoisin läpi. Reitin pohjana on poimimani joukko nähtävyyksiä, joista osaan olen itse tutustunut. Nämä nähtävyydet olivat omalla Route 66 -matkallamme Illinoisin osuuden tärppeinä, mutta osan niistä päätimme kuitenkin sivuuttaa. Kartalle merkitsemäni reitti on oikeasti yhdistelmä eri aikakausien teistä. Yhdessä kohdassa mukana on myös pieni siirtymäosuus, joka ei kuulu varsinaiselle reitille. Aina näiltä hyppäyksiltä ei voi välttyä, jos haluaa tutustua eri aikakausien reiteiltä löytyviin nähtävyyksiin ajelematta edestakaista.

Reittikartta on tässä alla, mukana ovat myös tämän jälkeen esittelemäni nähtävyydet. Numerot kartalla vastaavat numeroita nähtävyyksien otsikoissa. Lisäsin kartalle myös Chicagon tärkeimmät lentokentät O'Haren ja Midwayn lentokonesymboleilla.



Nähtävyyksiä

Seuraavaksi luettelen pienin kuvauksin reitin varrelta löytyviä nähtävyyksiä. Osaan tutustuimme itse, osa jäi näkemättä. Nämä kaikki olivat kuitenkin mukana alkuperäisellä listalla, josta valitsimme pysähdyspaikkamme. Lisätietoja kohteista löytyy linkkejä seuraamalla. Kaikki linkit ovat olleet hengissä vielä julkaisuhetkellä. Pahoittelut, jos joku lähteistä on sittemmin kadonnut bittiavaruuteen.

1. Route 66 alkupiste

Tästä kaikki alkaa. E Adams Streetin ja Michigan Avenuen kulmauksesta löytyy virallisesta alkupisteestä kertova kyltti. Jos oikeasti aiot tästä lähteä matkaan, kannattaa aikaa varata kaupungista pois pääsyyn vähintään tunnin verran. Chicagon Loop on vähän kuin paikallinen Manhattan. Eteneminen ei tosiaankaan tapahdu kovin joutuisasti. Suosittelen lämpimästi muutaman päivän autotonta nautiskelua Chicagon keskustasta ja auton nappaamista alle vasta sen jälkeen esimerkiksi Midwayn lentokentältä. Tämä kaupungin pienempi lentokenttä sijaitsee kätevämmin Route 66 -matkaa silmälläpitäen kuin suurempi O'Hare. Lisäksi auton vuokraaminen näyttäisi olevan edullisempaa Midwaylta.


2. Gemini Giant

Chicagon jäätyä taakse alkaa se aito Amerikka, pikkukaupunkeja Disneylandin Main Street American tyyliin sekä loputtomasti maaseutua. Tämä valtava maa on lopulta kuitenkin pääosin täynnä ei mitään. Tie jatkuu jatkumistaan, sen varrella näkyvä maisema vain hieman vaihtuu osavaltiosta toiseen. Nähtävyydet myös käyvät pienemmiksi, kuten nyt vaikkapa tämä tienvarren jättiläinen Gemini Giant.

Näitä jättiläisiä (eng. muffler men) valmistettiin tienvarren yrityksille asiakkaanhoukuttimiksi. Useat niistä mainostivat autopajoja ja pitivät käsissään äänenvaimentimia. Tästä tulee englanninkielinen nimi, joka tarkoittaa äänenvaimenninmiestä. Klassisimmat näistä esittävät kuitenkin kansantarujen myyttistä jättimetsuria Paul Bunyania ja lähempi tarkastelu osoittaa käsien otteen olevan suunniteltu oikeasti kirvestä varten. Jättien käsissä kuitenkin on yleensä jotain ihan muuta, kuten nyt vaikkapa raketti.

Gemini Giant on Route 66:n ensimmäinen jättiläinen ja se löytyy tien oikealta puolelta Wilmingtonin pikkukaupunkiin saavuttaessa. Kaupungin halki kulkeva Route 66 ylittää pienen puron kaupungin laidalla. Jättiläinen näkyy jo sillalle ajettaessa. Auto on helppo pysäyttää tien varteen, sillä jättiläisen mainostama Launching Pad -ravintola on sulkenut oventa pysyvästi jo vuosia sitten. Pihassa on hyvin tilaa.

Tämä oli se nähtävyys, jonka kohdalla viimeistään kirkastui, että olemme kuin olemmekin vihdoin matkalla historiallista valtatietä 66 pitkin kohti Los Angelesia. Sen verran monta kertaa olin Gemini Giantin nähnyt tv-dokumenteissa ja matkaoppaiden kuvissa.


3. Ambler's Texaco huoltoasema

Vanhat entisöidyt huoltoasemat ovat yksi perusnähtävyystyyppi Route 66:n varrella. Useat näistä toimivat nykyisin museoina. Niin myös Dwightin pikkukaupungin Ambler's Texaco. Nämä vanhat asemat ovat auttamatta liian pieniä nykyautojen tarpeisiin. Lisäksi asemia ei enää tarvita ihan yhtä paljon kuin autoilun alkuaikoina. Tuolloin kun yhdellä tankillisella ajettavissa ollut matka oli huomattavasti nykyistä lyhyempi.

Ambler'sin aseman pientä museoa pyörittävät paikalliset vapaaehtoiset. Meidän vierailumme aikana vuorossa oli herttainen eläkeläispariskunta. Kunkin vierailijan kuuluu tökätä nasta maailmankartalle oman kotipaikkansa kohdalle ja tietenkin kirjoittaa nimensä vieraskirjaan. Näiden eri paikkojen vieraskirjojen avulla meidänkin matkamme etenemistä on mahdollista seurata. Saimme matkalukemistoksi oikein mainion Illinoisin Route 66 -osuutta käsittelevän lehtisen. Mainosrahoitteinen aviisi oli ihan kelvollisen kokoinen ja tarjosi oikeasti hyviä vinkkejä tien varren nähtävyyksistä. Pari listalta myöhemmin löytyvää paikkaa bongasimme ensimmäisen kerran tästä lehtisestä.


4. Route 66 Association Hall of Fame

Pontiacista löytyy jo ihan mainittavan kokoinen Route 66 -museo. Kaupunki on muutoinkin pysähdyksen arvoinen, sillä sen keskustan rakennuksien seiniä koristaa joukko todella hienoja seinämaalauksia. Yksi valtava tällainen löytyy museon takapuolelta. Siellä on myös esillä edesmenneen taiteilija Bob Waldmiren itselleen vanhasta koulubussista tuunaama asuntoauto. Valitettavasti auton sisälle ei pääse ainakaan ihan vapaasti katselemaan. Museoon on ilmainen sisäänpääsy. Vierailijoille myös jaetaan ilmaiseksi hienoja rintamerkkejä, joissa toki on museon logo.


5. Funks Grove

Funks Groven pikkukaupungin kohdalla tapahtuu Route 66 -maisemassa omituisia. Tie nimittiän sukeltaa metsän siimekseen. Kaupungista löytyy vanha vaahterasiirappifarmi, Funks Grove Pure Maple Sirup (huom! sirup, ei syrup). Vuodesta 1824 paikassa asunut Funkin suku valmisti pitkään vaahterasiirappia omaan käyttöönsä. Vuodesta 1891 asti he ovat myös myyneet tätä tuotetta. Perinteet ovat siis kunnioitettavan pitkät. Me nautimme näillä kohdin vain metsämaiseman tuomasta miellyttävästä vaihtelusta ja ajoimme pysähtymättä siirappitilan ohi.



6. Tall Paul

Atlantasta löytyy seuraava jättiläinen, vastapäätä oikein mainiota kahvilaa Palms Grill Cafea. Tämä jättiläinen, jälleen Paul Bunyan -kopio, kantaa käsissään nakkisämpylää ja se aloitti uransa tienvarren koristeena Chicagon liepeiltä Cicerosta. Vuodesta 2003 asti se on kuitenkin ollut nykyisellä paikallaan Atlantassa.


7. Abraham Lincolnin hauta

Illinoin osavaltion pääkaupunki Springfield liittyy vahvasti yhteen maan kuuluisimpaan presidenttiin, Abraham Lincolniin. Herra Lincoln asui pitkään kaupungissa ja sinne hänet on myös haudattu. Hautamuistomerkki sijaitsee Oak Ridgen hautausmaalla. Sen sisältä löytyy itse hauta, samoin kuin rouva Lincolnin ja perheen kolmen pojankin haudat.


8. Illinoisin kongressitalo

Illinoisin osavaltion lainsäädäntöelimet kokoontuvat tässä osalvaltion kongressitalossa (eng. capitol), joka sijaitsee pääkaupunki Springfieldissä. Nykyinen kongressitalo valmistui 1868. Myös aiempi kongressitalo on edelleen olemassa. Kongressitaloon on mahdollista tutustua opastetulla kierroksella. Sisäänpääsy ja kierrokset ovat ilmaisia. Tarkista aikataulu netistä.


9. Lincoln Home National Historic Site

Lincon-aiheisia nähtävyyksiä on Springfieldissä tarjolla enemmänkin. Lincolnin perheen kotitaloon on mahdollista tutustua, sillä talo lähikortteleineen on nykyisin pieni kansallispuisto. Alue on entisöity 1800-luvun asuunsa ja siellä käyskentelee aikakauden asuihin pukeutuneita ihmisiä historiaa elävöittämässä. Itse taloon pääsee vain opastetuilla kierroksilla, joita vetävät kansallispuiston oppaat. Alueella voi myös nähdä erilaisia näytöksiä 1800-luvun elämästä sekä osallistua aluetta ja 1800-luvun elämää esitteleville kierroksille. Kaikki tämä on vierailijoille täysin ilmaista.


10. Cozy Dog Drive In

Springfieldin Cozy Dog Drive In on yksi Route 66:n legedaarisista ruokapaikoista. Sen perusti Ed Waldmire (Route 66 -taitelija Bob Waldmiren isä) ja se on ensimmäisiä paikkoja, joissa myytiin uppopaistettuja maissihodareita. Paikka on sisustettu kaikenlaisella Route 66 -krääsällä. Maissihodaria kannattaa maistaa, toiset tykkää siitä ja toiset ei. Me emme tästä herkusta innostuneet.


11. Lauterbach Tire & Auto Service

Tämä springfieldiläinen rengaspaja ei ole varsinaisesti merkityksellinen, paitsi tietenkin jos rengas sattuu menemään rikki. Jos  kuitenkin innostuit jättiläisten bongauksesta, on tämän liikkeen edustalla yksi tällainen nähtävänä.


12. Snell Road

Auburnin pikkukaupungin pohjoispuolella kulkeva Snell Road on entisöity vuosikymmenten takaiseen loistoonsa. Tämä varsin harvinainen punatiilinen tienpätkä on ihan kiva nähdä, joskaan en ole ihan varma, onko se kiva ajaa läpi kokonaan. Kyseinen päällyste kun on hieman epätasainen mukulakivien tapaan.


13. Litchfield Museum and Route 66 Welcome Center

Litchfieldin pikkukaupungista löytyvä Route 66 -museo on varsin tuore, mutta ilmeisesti ihan asiallinen. Me jätimme paikan väliin, mutta kävimme kadun toisella puolella lounaalla. Tarjolla on jopa kaksi historiallista ravintolaa. Ariston Cafe ja Jubelt's Bakery & Restaurant. Ariston Cafe on näistä vanhempi ja se oli meillä tähtäimessä. Valitettavasti ravintola ei tarjonnut lauantaina lounasta, joten tyytyminen oli naapuriin. Jubeltin kanasalaatti oli hyvä ja annoskoko suurehko.


14. Union Miners Cemetery

Mount Oliven pikkukaupungista löytyvä hiilikaivosmiesten ammattiliiton hautausmaa on tärkeä osa alueen historiaa. Vuonna 1898 hiilikaivosmiesten lakkoilu johti kahakkaan, jossa kuoli useita ihmisiä. Kun kuolleita kaivosmiehiä ei kelpuutettu haudattavaksi kaupunkien hautausmaille, perusti ammattiliitto oman hautausmaan. Hautausmaalla on vuoden 1898 tapahtumien sekä kaivosmiesten asiaa ajaneen Mary Harris "Mother" Jonesin muistomerkit.


15. Soulsby Service Station

Niinikään Mount Oliven pikkukaupungista löytyvä Soulsby Service Station on entisöity Shellin huoltoasema, alunperin vuodelta 1926. Asema on ainakin ollut tarkoitus avata museona. Emme käyneet sisällä, joten en osaa sanoa ovatko ovet oikeasti avoinna. Visiitti ei kuitenkaan ole kovin pitkä, koska rakennus ei tosiaankaan ole suuri.


Aseman edustalla löytyy hieman jo kulunut tiemaalaus,  jos sellaista tekee mieli valokuvata. Tie myös näytti varsin maltillisesti liikennöidyltä, joten myös itsensä kuvaaminen tiemaalauksen kanssa voinee tulla kyseeseen. Älä kuitenkaan uppoudu liiaksi selfienottamiseen, ettet jää auton alle!


16. Henry's Rabbit Ranch

Henry's Rabbit Ranchilla on nähtävillä kaikenlaista kaneihin edes hieman viittaavaa. Oikeitakin kaneja löytyy. Lisäksi Henry on upottanut muutaman vanhan VW Golfin nokastaan maahan hieman Amarillon Cadillac Ranchin tapaan. USA:n markkinoilla Golf kulki aluksi nimellä Rabbit. Paikan mainoskylteissä on hauska sanaleikki Hare it is.



17. Pink Elephant Antique Mall

Piskuisessa Livingstonin kaupungissa voi nähdä pinkin elefantin ihan selvin päin ollessaan. Tämä ötökkä toivottaa vieraat tervetulleeksi Pink Elephant Antique Mall -antiikkiliikkeeseen. Vastaavia putiikkeja näissä pikkukaupungeissa on aina tarjolla, joskin elefantin kauppa on aika iso. Paikka on oikeasti iso kirpputori. Emme löytäneet mitään ostettavaa, mutta ihan kivan jaloittelutauon se kuitenkin tarjosi. Rakennuksen takana möllöttää pieni palanen Suomea, ihan oikea Futuro-talo. Elefantin takana nurmikolla on myös yksi jättiläinen. Jäätelöbaari vaikutti kivalta, mutta emme käyneet ostoksilla sielläkään.


18. Chain of Rocks Bridge

Jo käytöstä poistettu Chain of Rocks -silta ylittää Mississippijoen hieman Saint Louisin pohjoispuolella. Tämä vuonna 1929 valmistunut silta on sittemmin korvattu uudella samannimisellä sillalla, joka sijaitsee hieman pohjoisempana. Vanha silta on hienon näköinen ja se on edelleen kevyen liikenteen käytössä. Sillan tunnistettavin piirre on 22 asteen mutka kesken matkaa.

Illinoisin osavaltion puolella vanhaa siltaa on pysäköintialue, jolta käsin siltaan voi tutustua pienenä verryttelynä automatkan ohessa. Meillä oli hieman navigointiongelmia sillalle löytämisen suhteen ja lopulta jätimme koko vierailun väliin. Näimme vanhan sillan kuitenkin ajaessamme joen yli tuota uutta siltaa pitkin. Toivotan parempaa navigointionnea muille matkalaisille. Kannattaa asettaa päätepisteen koordinaateiksi nimenomaan se pysäköintipaikka. Itse sillan koordinaateilla ainakin Googlen karttaohjelma sekoaa tyystin, eikä osaa päättää kummalle puolelle jokea oikeasti pitäisi auto jättää.



Lähteet:

Kirjoja:
  • Lonely Planet -  USA (luku: Great Lakes)
  • Lonely Planet - Chicago
  • Lonely Planet - Route 66 Road Trips
  • Here It Is!

Nettisivuja:

Ei kommentteja