IGTT: Pitkä viikonloppu Tukholmassa

Naapurimaihin tutustuminen jatkui myös toukokuussa. Kööpenhaminan ja Tallinnan jälkeen nyt oli helatorstaiviikonlopun kunniaksi vuorossa Tukholma. Olemme molemmat vierailleet kaupungissa useita kertoja, mutta emme ole koskaan siellä yöpyneet. Nyt tuli tämäkin puute sitten korjattua.

Saavuimme Tukholmaan SASin iltalennolla. Pieni kone oli puoliksi tyhjillään. Siirryimme henkilökunnan pyynnöstä varauloskäynnin kohdalle istumaan, kun nämä paikat pitää aina kuitenkin miehittää. Jalkatilaa riitti, mutta ilo oli lyhykäinen. Koko lento kun kesti vain tunnin.

Henkilön Aron Koominen (@akoominen) jakama julkaisu

Myöhästyneestä lähtöstä johtuen olimme vähän myöhässä perillä, käytännössä pääsimme ulos lentokentältä matkatavaroinemme vähän puoli kymmenen jälkeen. Suuntasimme kohti Arlanda Express -junaa, joka kuljetti meidät 20 minuutissa keskelle kaupunkia. Hotellimme Radisson Blu Waterfront sijaitsi aivan päärautatieaseman kupeessa, joten pääsimme nopeasti lepäämään.

Seuraavana aamuna nautittuamme hotellin maittavan aamiaisen lähdimme katselemaan kaupunkia. Vanhakaupunki oli entuudestaan tuttu, mutta pakkohan niitä kapeita kujia oli vähän käydä kävelemässä.

Päädyimme myös opastetulle kierrokselle kuninkaanlinnaan. Paikka oli vaikuttava meneillään olevasta remontista huolimatta. Nähtävää riitti ja kiersimme vielä kierrokseen kuulumattomia osia läpi jonkin aikaa omatoimisesti. Kruununjalokivetkin kävimme tarkastamassa. Niitä ei saanut valokuvata. Olen joskus 1990-luvun alussa käynyt näitä helyjä katsomassa aiemmin. Silloin olin kuitenkin vielä niin nuori, etten jaksanut aiheeseen kauheasti paneutua.

Sääennusteet vierailumme ajalle ehtivät viikon mittaan seilata laidasta laitaan. Lopulta kuitenkin keli oli koko ajan oikein kaunis. Lämpöä olisi alkupäivinä voinut olla enemmänkin. Tuuli kävi kuitenkin sen verran viileänä, ettei noin 20 astetta vielä tuntunut kovin lämpimältä. Kävelinkin lauantaita lukuunottamatta kevyt takki päälläni. Ajoittaisesti pilvisyydestä huolimatta sade ei kuitenkaan kiusannut.

Henkilön Aron Koominen (@akoominen) jakama julkaisu

Lauantaiksi lämpötila kipusikin sitten hellerajan paremmalle puolelle. Edelleenkään en pitkistä housuista uskaltanut luopua, mutta takin jätin sentään hotellille. Kävelimme iltapäivän Skansenilla, minne oli muutama muukin päättänyt tulla lauantaitaan viettämään.

Onnistuimme vielä ennen konditorioiden sulkeutumista hankkimaan hotellille kahvin kaveriksi perinteisiä ruotsalaisia leivonnaisia. Kanelipulla on minun ykkössuosikkini. Sen haastajaksi on viime vuosina noussut kardemummapulla, jonka etenkin hipsterit ovat ottaneet omakseen. Molemmat olivat mainioita, joskin kyllä se alkuperäinen maistui meille paremmin.

Lähimatkailu jatkuu vielä kahden viikon päästä Oslon pyrähdyksellä. Sen jälkeen onkin taas aika suunnata vähän etäämmäs varmistamaan kesäisen lämpöannoksen saanti. Yksi lähikohde on vielä suunnitteilla mahdollisesti syyskuulle, mutta sen toteutuminen on toistaiseksi epävarmaa.

Tämä blogikirjoitus on osa Instagram Travel Thursday -tempausta, jonka järjestäjinä toimivat TravelloverMuru Mou ja Skimbaco.

10 kommenttia

1. Heh, ajankohtaista! ^^ Meilläkin tuli vietettyä päivä Tukholmassa pari vkoa sitten, mutta laiva on liian kätevä paikka yöpyä, joten molemmat yöt meni aalloilla. Eli vieläkin on kokematta Tukholmassa nukkuminen...

1. Laiva on kyllä kätevä. Tällä kertaa vain tuntui kivalta ajatukselta katsella kaupunkia pitemmän kaavan mukaan. Valitettavasti olimme vähän puolikuntoisina liikkeellä, joten katselu tapahtui aika rauhallisissa merkeissä. Lentokonekin kyllä on ihan kätevä kulkupeli Tukholmaan. Se on vähän kuin aikakone, laskeutumisen kohdalla kello näyttää vähemmän kuin nousun kohdalla. :)

2. Olen aikoinaan viettänyt Tukholmassa sen verran aikaa (joskus jopa pari viikkoa kerralla), että enää se ei ole houkutellut kaupunkilomakohteena. Vaikka täytyy kyllä myöntää, että tällaisia postauksia lukiessani ja kuvia nähdessäni alan miettiä, että pitäsikö sittenkin käydä naapurimaan pääkaupungissa taas pitkästä aikaa... Kesäviikonloppu Gamla Stanin kujia, kahviloita ja ravintoloita kierrellen menisi varmasti oikein mukavasti :)

1. Meillä taas Tukholma on kärsinyt vähän sijainnistaan. Jotenkin sitä mieli halajaa aina jonnekin kauemmas ja nämä lähellä sijaitsevat kohteet jäävät huomiotta. Tyhmäähän sitä on noin ajatella, mikä tahansa poistuminen arkiympyröistä tuntuu aina kivalta. Ja lähelle pääsee helpommin. Pitänee muistaa tämä. Juuri tuo kesäisen tuntuinen sää verrattuna Suomen kalseuteen teki minilomastamme kivan. Kun vielä onnistuimme ihan kivasti ravintolavalinnoissa, ei tuosta oikein voi mitään pahaa sanottavaa keksiä. :)

3. Tukholma on niin ihana <3 Mä oon käynyt siellä varmaan parikymmentä kertaa, viimeksi toukokuussa, viikkoa ennen teidän reissua. Nyt vietin siellä neljä päivää, ja koska lensin sinne suoraan Venetsiasta kahdeksan hektisen Italiassa vietetyn päivän jälkeen, niin oli ihana tulla vanhaan tuttuun kaupunkiin, jossa ei ole "pakko" nähdä mitään. Onnistuin silti kävelemään Tukholmaa ristiin rastiin, varsinkin kun kohdalle sattui koko neljän päivän ajalle t-paitakelit :) Jostain syystä en ole kuninkaanlinnassa vielä koskaan käynyt, mutta pitää ottaa se joskus asiaksi. Sisältä se näyttää paljon upeammalta kuin ulkoa.

1. Oi, oli kyllä niin kiva, kun oli oikeasti ihan kesäisen lämmintä. Tämä Suomen kevät on ollut ihan hirveä. Tuota kuninkaanlinnaa suosittelen lämpimästi. Se on oikeasti todella upea. Tuo portaikko on pientä verrattuna upeimpiin saleihin. Ulkoapäinhän tuo on vähän kolho kompleksi. Opas kertoikin, että linna on suunniteltu imperiumin hallitsijan tarpeisiin, imperiumi ehti vain luhistua siinä rakennusvaiheen aikana. Ei se onni aina potkaise ruotsalaistakaan. :)

4. Minäkään en ole koskaan yöpynyt Tukholmassa! Pitäisi korjata tilanne, olisi kiva tutustua kaupunkiin joskus kiireettä, ilman laiva-aikatauluja. Monta kertaa on tullut käytyä, mutta aina se on yhtä ihana Tukholma, pullineen!

1. Suosittelen kyllä yöpymistä. On tosi kiva lähteä hotellin aamiaisen jälkeen kaupungille kaikessa rauhassa. Kivahan tuo kaupunki on, ainakin kesällä. Ja pullat maistuvat aina! :)

5. Itsellä on ollut pitkään mietinnässä Tukholma parin hotelliyön kohteena. Siellä itsellä kiinnostaisi nähtävyyksien lisäksi gastropubit ja ruotsalainen pienpanimokulttuuri. Siinä olisi jo riittävästi yhteen lomaan aineksia tässä upeassa kaupungissa! Sitä nämäkin kuvat taas todistivat.

1. Gastropubit jäivät tällä vierailulla testaamatta. Pienpanimon olutta sen sijaan kokeilin burgerin yhteydessä. Kelvollista oli tavara. Varmasti Tukholmalla on myös tällä saralla paljon annettavaa. Kannattaa käytä tutustumassa. :)